XIII Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Ars Musica

7 października 2018 r. w Kościele Parafialnym pw. Wszystkich Świętych w Iwoniczu odbył się I koncert w ramach XIII Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej ARS MUSICA. Wykonawcy to Anna Lubańska – mezzosopran oraz Jan Bokszczanin -organy.
Anna Lubańska – ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia, (za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej i utworu Mozarta, a także za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj.
Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmadchen w „Parsifalu” Richarda Wagnera. Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar, czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne, a także partie o lżejszym charakterze.
Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w „Don Carlos”, Amneris w „Aidzie” i Fenena w „Nabucco” Giuseppe Verdiego, a także Herodiada w „Salome” Richarda Straussa, Jadwiga w „Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego oraz Olga w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego i Suzuki w „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego. W obecnym sezonie włączyła do swojego repertuaru rolę Cześnikowej w „Strasznym Dworze”.
Poza wyżej wymienionymi rolami, artystka ma w swoim repertuarze i chętnie śpiewa partie Azzuceny w „Trubadurze” Giuseppe Verdiego, Fryki w „Pierścieniu Nibelunga” Richarda Wagnera, Santuzza w „Cavalleria Rustican” Pietro Mascagniego, Adalgizy i Klotyldy w „Normie” Vincenzo Belliniego, Carmen i Mercedes w „Carmen” Georga Bizeta, a także Flory w „Traviacie”, Madelon w „Andera Chenier” Umberto Giordano, Margaret w „Wozzecku” Albana Berga , Hodel w „Skrzypek na Dachu”, Berty w „Cyruliku Sewilskim” Gioacchino Rossiniego i Mamy w „Pan Marimba” Marty Ptaszyńskiej, Marta w „Fauście” Charles’a Gounoda i wiele innych.
Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar pieśniarski obejmuje bardzo liczne utwory w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim. Należą do nich pojedyncze pieśni jak również ich cykle, takich kompozytorów jak: Franz Peter Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Richard Strauss, Hugo Wolf, Arnold Schönberg, Gustav Mahler, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Francis Poulenc, Hector Berlioz, Gabriel Fauré, Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Piotr Czajkowski, Dmitrij Szostakowicz.
Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Spośród licznych opracowań mszy, kantat, symfonii, z różnych wieków, do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: Symfonii Dramatycznej „Romeo i Julia” Hectora Berlioza, III Symfonii „Pieśń do Nocy” Karola Szymanowskiego, „Mesjaszu” Georga Friedricha Händla, „Siedmiu Bramach Jerozolimy” Krzysztofa Pendereckiego, „Missa pro Pace” Wojciecha Kilara, liczne opracowania Stabat Mater, między innymi takich kompozytorów, jak Antonín Dvořák, Karol Szymanowski, Giovanni Battista Pergolesi, Gioachino Antonio Rossini, Requiem w opracowaniu Wolfganga Amadeusza Mozarta, Giuseppe Verdiego, Valentyna Silvestrova i Antonína Dvořáka, a także Missa Solemnis i IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, Msza Koronacyjna Mozarta, Magnificat, Pasja według św. Mateusza i Pasja według św. Jana oraz Wielka Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha oraz jego liczne kantaty.
Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Balszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japoni, Norwegi, Niemczech, Wielkiej Brytani, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Warszawską Operą Kameralną, a także Operą Poznańską i Operą Krakowską. Gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz.
Od jakiegoś czasu jest zapraszana do jury konkursów wokalnych.
Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami. Należą do nich między innymi: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Mark Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova.

Zrealizowała kilka nagrań, w tym kompletne nagranie studyjne „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki wydane przez EMI i „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego. Oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kasprzyka. Oprócz wyżej wymienionych ma za sobą także wiele rejestracji dokonanych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

Jan Bokszczanin (ur. 1974, Astrachań, Rosja), organista, pedagog.
W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem prof. Jesse E. Eschbacha. Odbywał także zajęcia z Zespołu Kameralnego i Praktyki Gry Barokowej pod kierunkiem prof. Lenory McCroskey (studentki Gustava Leonhardta). W roku 2006 uzyskał stopień doktora, a w 2013 doktora habilitowanego sztuki. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: Guy Bovet (Szwajcaria), James David Christie (USA), Aleksander Fisejski (Rosja), Bernhard Hass (Niemcy), Zsigmont Szathmary (Węgry) oraz Harald Vogel (Niemcy). Koncertuje w kraju i za granicą (Białoruś, Dania, Finlandia, Litwa, Niemcy, Rosja oraz USA). Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi i orkiestrami, m.in. z Concerto Avenna, Camerata Vistula, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną Republiki Białoruskiej, Łomżyńską Orkiestrą Kameralną im. Witolda Lutosławskiego. Jan Bokszczanin nagrał piętnaście płyt CD z muzyką organową dla wytwórni: Acte Prealable, DUX, Hi-Fi i Muzyka – ARMS Records, Zakłady Płytowe, oraz Musica Sacra Editio, PMA Records. Siedem z nich to płyty solowe, a kolejne pięć to płyty, w których jest liderem i autorem koncepcji artystycznej. Jedna z nich otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów – Niepokalanów 2000, a cztery inne były nominowane do nagrody „Fryderyki”. Jan Bokszczanin jest autorem książki „Geneza i tradycje rosyjskiej muzyki organowej”, (Warszawa 2001), a także redaktorem kilku dodatków nutowych zamieszczonych w periodyku „Liturgia Sacra”. Pod jego redakcją w wydawnictwie „Polihymnia” w Lublinie ukazały się cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy (2007, 2008). W 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”.Jest prezesem Stowarzyszenia „ARS LIBERATA”. Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory i aranżacje, m.in.: Marian Sawa, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Krzysztof Herdzin, Ryszard Borowski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów. Dokonał prawykonań blisko 40 utworów organowych. Połowa z nich to także prawykonania fonograficzne. Jan Bokszczanin jest dyrektorem artystycznym Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej: Legionowskiego, Praskiego (katedra Warszawsko-Praska), Ursynowskiego oraz kilku innych cykli koncertowych. Prowadził odczyty podczas międzynarodowych konferencji (m.in. w Moskwie – Akademia Muzyczna im. Gniesinnych, Witebsku, Lublinie – Forum im. Witolda Lutosławskiego, Łodzi oraz trzykrotnie w Kazimierzu Dolnym), kursy mistrzowskie (m.in. w Mińsku i Nowosybirsku). Brał także udział w obradach jury Międzynarodowego Konkursu „Young Organ Competition” w Moskwie (organizowane przez Akademicki College przy Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego). Od roku akademickiego 2016/2017 pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego UMFC w Białymstoku.

Dyrektorem Festiwalu jest Bartosz Jakubczak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie).